De kracht van 'Mand!'

De kracht van ‘Mand!’

In Blogsby AylaLeave a Comment

De afgelopen twee dagen heb ik meerdere keren de clou uit staan leggen van het internetfilmpje over die lieve meneer die steeds korter moet vertellen wat hij nou toch voor een mandje in zijn handen heeft.

In alle gevallen keek ik met iemand anders mee naar hun website. Wat kan er beter? Het kan korter.
Ook op mijn eigen website bleek ik me er schuldig aan te hebben gemaakt. Ik leg mijn werkwijze uit op basis van een gevoel, en gevoelens laten zich vaak lastig vertalen naar korte, bondige alinea’s.

Er zijn oneindig veel onderzoeken gedaan naar online leespatronen, waarvan er twee uitkomsten mij altijd bijblijven:

  • Lezers hebben gemiddeld slechts 15 seconden aandacht voor een tekst
  • Artikelen worden gelezen in een soort F-patroon: 70% tijd om de linkerhelft te lezen, tegenover 30% aan de rechterkant; 80% tijd om de bovenste helft te lezen en maar 20% voor de onderkant.
En zo kwam dus ‘Mand!’ ter sprake.
Want dat is uiteindelijk waar het bij deze man om draaide, hij koos ervoor om de antieke achtergrond of waar en hoe het mandje gemaakt was weg te laten. Dat het een mandje is, dáár draait het om.

Houd dus voor iedere tekst die je schrijft in gedachte wat jouw ‘Mand!’ is. Merk je dat je teveel afdwaalt, of teveel om de kern heen zit te schrijven? Leg dan je tekst eens een tijdje weg. Wanneer je je ‘Mand!’ weer zuiver op je netvlies hebt staan pak je je tekst erbij en begint het Grote Schrappen.

Succes!

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.