Waarom virtual assistant massaal op je oproep reageren

Waarom VA’s je massaal belagen

In Blogsby Ayla

Het komt meer en meer voor: een ondernemer die wat taken wil delegeren plaatst een voorzichtige oproep op LinkedIn of Facebook. In het uur wat daarop volgt staan er al minstens 40 comments onder, van VA’s zelf of van onze vrienden die ons heel lief hebben getagd.
De dagen erna blijft dit steady doorgaan. Zelfs een ‘EDIT: ik heb nu voldoende reacties om een keuze te kunnen maken’ mag niet baten.

“The Invasion of the VAs” in volle glorie.
“Ik zoek een VA om een aantal taken uit handen te nemen” heeft hetzelfde effect als op de 9 Maanden Beurs gaan staan roepen “Ik zoek iets voor een baby!”

Wat gebeurt er bij zo’n een oproep voor een Virtual Assistant?

Waarom doen VA’s dit? Heeft de ondernemer het niet al druk genoeg zonder dat hij door 200 enthousiaste reacties heen moet spitten?

Het begrip VA is nog relatief nieuw. Althans, het bestaat al veel langer maar neemt de laatste tijd een behoorlijke vlucht. Er komen maandelijks bakken nieuwe Virtual Assistants bij en wij zijn er klaar voor om de wereld te laten weten dat wij er zijn!
We hebben dus enthousiast aan al onze vrienden verteld dat we VA zijn, onze netwerken zijn op de hoogte en staan klaar om ons te taggen in de eerste oproep die ze zien.

Wat ons netwerk vaak nog niet weet is dat iedere Virtual Assistant anders is.
Je kan het vergelijken met bakkers: ze bakken allemaal brood, maar iedere bakker heeft een andere lekkernij als specialiteit. Iedere VA ontzorgt, maar heeft een specialiteit waar hij of zij het beste in is.

Dan kun je je afvragen waarom we alsnog zo massaal reageren. Het heeft twee oorzaken (en gelukkig zijn er ook twee oplossingen):

It’s not us, it’s you

De oproepen die er geplaatst worden zijn niet altijd even duidelijk.
“Ik zoek een VA om een aantal taken uit handen te nemen” heeft hetzelfde effect als op de 9 Maanden Beurs gaan staan roepen “Ik zoek iets voor een baby!”.

Oftewel: ondernemers wees duidelijk. Zoek voor jezelf uit welke taken je wilt delegeren, maak dit net zo duidelijk als wanneer het om een ‘gewone’ vacature gaat. Hoe duidelijker jij bent, des te meer kans op een reactie van een VA die echt goed bij je past. (En hoe kleiner de kans dat je een reactie krijgt van werkelijk iedereen die toevallig een VA kent of is.)

It’s not you, it’s us

Een tag door iemand uit je netwerk geeft een gelijk gevoel als een mooi artikel in de uitverkoop:
Je weet dat het niet geheel jouw stijl is en misschien past het niet volkomen goed, maar als het met korting voor je neus bungelt wil je tóch even passen.
Reageren dus op die tag, ook al kan je uit de oproep misschien al opmaken dat het niets voor jou is.

Voor VA’s ligt hier dus ook een taak: maak duidelijk aan je netwerk wat jouw specialisatie is. Weet je dat zelf nog niet? Begin dan daar eens mee. Je kan ongetwijfeld hartstikke veel, maar wat vind je het allerleukste om te doen? Waarin ben jij absoluut beter dan anderen en waarvan krijg jij bakken met energie? Dát zijn de dingen waar jij mee te koop dient te lopen.
Happy hunting!

P.S. Mij kan je inhuren voor o.a. financiële administratie, klantenservice en teksten voor websites, nieuwsbrieven of blogs. Dat ‘o.a.’ betekent dat ik nog veel meer in mijn mars heb, maar dat valt niet onder mijn specialiteiten. Weten jullie dat ook weer.